families
gastenboek

Hettingadag 2014

Hettingadag op zaterdag 17 mei 2014 in Woudsend

Op zaterdag 17 mei a.s. vindt de jaarlijkse Hettingadag plaats welke dit jaar zal zijn op locatie Eetcafé De Pleats, Waechswâl 2, 8551 PE  Woudsend.

Woudsend is een dorp in Zuidwest-Friesland en heeft een unieke ligging tussen het Heeger- en Slotermeer en is de laatste jaren sterk gericht op de watersport.  Het dorp heeft een prachtige historische kern met  oude panden en  bezienswaardigheden zoals molens, kerken en klokkenstoelen. In deze omgeving vinden vele van onze voorouders hun oorsprong.
Deze dag willen we graag terug blikken op de geschiedenis van dit prachtige dorp en zijn omgeving.  We hopen er samen met u een gezellige dag van te maken.

Iedereen is van harte welkom maar u dient zich wel voor 1 mei a.s. schriftelijk aan te melden bij het secretariaat..

Het programma van deze dag;
(voor een eventuele middaglunch dient u zelf te zorgen)

11.00 uur: Ontvangst met koffie/thee met Friese oranjekoek.
Tijd om gezellig bij te praten met  vele familieleden, Hettinga’s en aanverwanten.

12.00 uur: De jaarlijkse vergadering met verslag van de activiteiten van het bestuur en het
financieel verslag.

12.30 uur: George Ellerbroek, bestuurslid van de Hettinga Stichting,  vertelt over de zonen
van Wytske van Hettinga en Hylke Michiels Tromp, scheepsbouwers in Woudsend
in de 18e  eeuw, van wie één een voorouder van de familie Van Hettinga Tromp is.

14.00 uur: het middagprogramma begint en u kunt kiezen uit de volgende onderdelen;

• Fietstocht, uitgezet door de fietscommissie, o.l.v. Maikel Galama in de omgeving van Woudsend.  U dient  zelf uw fiets mee te nemen.
    De fietstocht gaat deze keer over de prachtige fietspaden langs de 2 meren bij Woudsend: het Heegermeer en Slotermeer. De tocht voert ons verder langs 2 klokkenstoelen: die van Indijk en Ypecolsga. Naast het weidse landschap van Zuidwest Friesland gaat de tocht door natuurgebied ''It Swin'' tussen Elahuizen en Harich. Bij Harich en Balk fietsen we nog even door de mooie bossen van Gaasterland.
    De lengte van deze tocht is ongeveer 30 km  en indien gewenst ( bij mooi weer) gaan we in de buurt van Balk een terras bezoeken.
Woudsend 01 Woudsend 02
  • Wandelroute  “Kuier troch Wâldsein” o.l.v. een gids. Deze historische dorpswandeling door Woudsend voert ons door het oude centrum en de vele steegjes. Hierbij bezoeken we o.a. het Moleninformatiecentrum en de Korenmolen ’t Lam, de oudste korenmolen van Friesland (eind 17e eeuw).  Ook wandelen we langs mooie kerken en Slijterij Wâldsein, waar we kennis maken met het typische “Wâldseiner Waarmerke”.
    Kosten voor deelname aan deze wandeling bedraagt  € 7,50 per persoon. Hierbij zijn een kopje koffie, een drankje en een boottochtje inbegrepen.
  • U vult deze middag zelf in. Het is mogelijk deze middag naar de stad Sneek te gaan, waar u kunt winkelen en/of monumenten, oude stadsgezichten gaat bezichtigen, het Fries Scheepvaartmuseum of een van de vele terrassen bezoeken.
    U kunt ook naar een van de omliggende plaatsjes Workum, wat de woon- en werkplaats was van  de beroemde kunstschilder Jopie Huisman,  Hindeloopen met de vele houten bruggetjes en de karakteristieke huisjes of naar Stavoren, wat de oudste stad van Friesland  en een van de Friese Elfsteden is.

17.00 uur: gelegenheid om onder het genot van een glaasje gezellig samen te zijn.
(consumpties zijn voor eigen rekening)
18.00 uur: aanvang van het 3-gangenbuffet
Kosten voor deelname aan deze dag persoon:

• Ochtendprogramma                                                                                  €            7.50
  • Dagprogramma , inclusief dorpswandeling                                             -           15.00
  • Dagprogramma , inclusief buffet                                                              -           30.00
  • Dagprogramma, inclusief  fietstocht  en buffet                                       -          30.00
  • Dagprogramma, inclusief  dorpswandeling en buffet                            -           37.50

Vul snel het aanmeldingsformulier in dat u thuis ontvangen heeft per e-mail of post en maak uw bijdrage over naar rekeningnummer NL22 RABO 0132 6880 93 t.n.v. de Hettinga Stichting te Geleen, met vermelding van uw woonplaats.
U kunt het aanmeldingsformulier ook downloaden van de website: klik hier

Heeft u vragen neem dan contact op met het secretariaat Mw. Ineke Valckx-Hettinga:
tel 0572 – 36 04 04

Uiteraard is het Hettingawinkeltje geopend waar u de nieuwe Hettinga pen kunt kopen, de fraaie Hettingamok of de verschillende fietsroutes.